اعتياد اينترنتي!
    شما کامپيوتر داريد؟
    از اينترنت استفاده مي‌کنيد؟
    آيا روزانه زماني ثابت به استفاده از اينترنت مي‌پردازيد؟
    چند ساعت در روز online هستيد؟
    براي اتصال به اينترنت از Dial-up استفاده مي‌کنيد يا ADSL؟
    آيا ايميل، وبلاگ يا سايت هم داريد؟
    روزي چند بار به ايميلتان يا نظرهايي که براي وبلاگتان گذاشته مي‌شود، سر مي‌زنيد؟
    رابطه‌تان با گوگل چگونه است؟
    چقدر از‌هارد سيستم خود را به جمع‌آوري اطلاعات از اينترنت اختصاص داده‌ايد؟
    چقدر بر وبلاگ‌هاي ديگران نظر مي‌گذاريد؟
    وقتي به خانه‌هاي مجازي دوستان يا حتي افراد غريبه سر مي‌زنيد، خود را معرفي مي‌کنيد يا با اسامي‌جعلي وارد مي‌شويد؟
    چقدر جواب سئوالهاي عجيب و غريبتان را از گوگل و يا دايره‌المعارف‌هايي همچون ويکي پديا مي‌گيريد؟
    آيا روي هر لينک عجيب و جذاب موجود در دهکده جهاني کليک مي‌کنيد؟
    آيا تا به حال شده است قبل از خواب براي چک کردن ايميلتان به اينترنت متصل شده باشيد و بعد به ناگاه دريابيد که ساعت 5 صبح است؟

  اگر براي تمامي‌ يا حتي بخشي از سئوالهاي فوق پاسخ داريد، بايد بگويم که متاسفانه شما معتاد هستيد.

  بهتر است در مقابل اين اظهار نظر قيافه حق به جانب به خود نگيريد. اگر تا انتهاي اين گزارش با ما باشيد، مطمئنا به همين نتيجه که شما يک معتاد مجازي هستيد خواهيد رسيد، فقط ممکن است درصد اعتيادتان متغير باشد.

  تولد اينترنت

  به اعتقاد بسياري از کارشناسان، دهه 60 ميلادي سرآغاز شکل‌گيري شبکه جهاني اينترنت بود. در آن زمان فقط چند رايانه آن هم براي انجام طرح‌هاي تحقيقاتي موسوم به Arpa در ايالت متحده امريکا به يکديگر متصل شدند و بعد از آن با ارتباط کامپيوترهاي بيشتري در ايالت‌هاي مختلف واژه Net نيز به طرح فوق افزوده و Arpanet شکل گرفت. اين داستان ادامه يافت و شبکه‌هاي مختلفي به همين شيوه شکل گرفتند و بعدها يعني در اوايل دهه 90، نام Internet براي مجموع شبکه‌هاي مختلف که به يکديگر متصل بودند، انتخاب شد.

  علايم اعتياد اينترنتي

  همانند هر نوع اعتياد ديگري، اعتياد به اينترنت علايمي ‌را شامل مي‌شوند. سوزش و قرمز شدن چشم به دليل خيره ماندن بيش از حد به صفحه نمايشگر، کمر درد، لاغري و احساس تنبلي به دليل online بودن و بلند نشدن از پشت رايانه که عموما در بيماران حاد شايد با زخم بستر نيز همراه باشد، اضطراب، بي‌حوصلگي، اختلالات عاطفي، افسردگي، تندخويي، بدخلقي و از هم گسيختگي روابط و مناسبات اجتماعي به لحاظ کمي ‌و کيفي، بروز مشکلات در روابط بين ‌فردي، ناديده گرفتن مسئوليت‌هاي مربوط به دوستان، خانواده و يا کار، بدخلقي به دنبال تلاش ديگران براي دست کشيدن او از اينترنت، online ماندن بيش از زمان برنامه‌ريزي‌ شده، دروغ گفتن يا مخفي نگه داشتن زمان واقعي کار با اينترنت از نظر دوستان و خانواده، تغيير در سبک زندگي به منظور گذران وقت بيشتر با اينترنت، کاهش فعاليت‌هاي فيزيکي، بي‌خوابي، بي‌توجهي به بهداشت فردي، کـم‌خوابي يا تغيير الگوي خواب به منظور صرف وقت بيشتر در اينترنت از عوامل ظاهري معتادان و مبتلايان به بيماري‌هاي سايبر است.

  اما از سويي ديگر و به باور جامعه شناسان، افراد در صورت استفاده بيش ازحد از اينترنت، نوع تفکرشان با اکثريت افراد جامعه متفاوت مي‌شود. آنها فکر مي‌کنند که اينترنت تنها دوست و همدم آنها است. همچنين اين افراد معمولا اظهار مي‌کنند، اينترنت تنها جايي است که آنها در آن، احساس خوبي نسبت به خودشان و جهان پيرامونشان دارند.

  شما چقدر معتاديد؟

  تست اعتياد به اينترنت IAT يکي از معتبرترين تست‌هاي مربوط به سنجش اعتياد اينترنتي است که توسط دکتر کيمبرلي يانگ ابداع شده است.

  آيا شما تا به حال ميزان اعتياد خود به اينترنت را سنجيده‌ ايد؟ اعتياد به اينترنت شرايط مختلفي دارد. گاهي افراد ممکن است با 20 ساعت استفاده از اينترنت در هفته، معتاد محسوب شوند و برخي نيز ممکن است حتي با 40 ساعت استفاده از اينترنت مشکلي نداشته باشند.

  اما آنچه که در اين بين از اهميت ويژه‌اي برخوردار است آن است که اعتياد شما به اينترنت تاکنون به چه اندازه به زندگي شما ضربه زده است؟ و چه مسائل و مشکلاتي را براي خانواده، روابط کاري و يا حتي درس و مدرسه و دانشگاه شما ايجاد کرده است؟ اين تست به شما کمک مي‌کند تا ميزان اعتياد خود به اينترنت را بسنجيد يا اگر از اعتياد خود به اينترنت مطمئن نيستيد، شک داريد يا مي‌ترسيد، اين تست به شما کمک مي‌کند تا نسبت به وضعيتتان، مطمئن شويد و از شک درآييد.

  در اين آزمون 20 پرسش وجود دارد که براي هر پرسش، پنج جواب در نظر گرفته شده است.

  1. چقدر بيشتر از آنچه قصد داريد در اينترنت مي‌مانيد؟
  2. چقدر به خاطر online ماندن، اعضاي خانواده را ناديده گرفتيد؟
  3. چقدر اينترنت را به بودن با خانواده، همسر يا دوستان نزديکتان ترجيح مي‌دهيد؟
  4. چقدر از طريق اينترنت با کاربران ديگر رابطه ايجاد مي‌کنيد؟
  5. چقدر ديگران از شما به خاطر ميزان online بودن‌تان شاکي هستند؟
  6. چقدر به خاطر اينترنت، نمره‌‌ها، اوضاع تحصيلي و حتي اوضاع کاري و مالي‌تان افت کرده است؟
  7. چقدر ايميل‌هايتان را پيش از کارهاي ضروري ديگرتان چک مي‌کنيد؟
  8. چقدر عملکرد کاري، شغلي و بهره‌وري شما به خاطر استفاده از اينترنت آسيب ديده است؟
  9. وقتي که از شما مي‌پرسند که چه کارهايي را به صورت online انجام مي‌دهيد، چقدر در موضع تدافعي يا پنهان کاري قرار مي‌گيرد؟
  10. چقدر افکار آزار دهنده در زندگي را با افکار آرام‌بخش در اينترنت خنثي مي‌کنيد؟
  11. چقدر فکر مي‌کنيد وقتي که در اينترنت هستيد، توانايي پيش‌بيني همه امور را داريد؟
  12. چقدر فکر مي‌کنيد که زندگي بدون اينترنت، چيزي کسالت بار، تهي و بي لذت است؟
  13. وقتي online هستيد اگر فردي مزاحم شما شود، چقدر غر مي‌زنيد، فرياد مي‌زنيد يا حتي عصباني مي‌شويد؟
  14. چقدر به خاطر نشستن‌ پاي اينترنت، دچار بي‌خوابي هستيد؟
  15. چقدر فکر مي‌کنيد که در حالت offline حواس پرتي داريد و در حالت online بهتر هستيد؟
  16. وقتي online هستيد چقدر اين جمله را به کار مي‌بريد: «فقط چند دقيقه مونده، الان ميام»؟
  17. چقدر سعي کرده‌ايد از ميزان online بودن خود بکاهيد و البته موفق هم نشده‌ايد؟
  18. چقدر سعي داريد ميزان online بودنتان را از ديگران مخفي سازيد؟
  19. چقدر ميزان online بودنتان را با بيرون رفتن و گشت و گذار با دوستانتان ترجيح مي‌دهيد؟
  20. وقتي offline هستيد، چقدر احساس افسردگي و عصبيت داريد که با online شدن اين احساس از بين مي‌رود.

  براي هر کدام از اين سوال‌ها، پنج جواب در نظر گرفته شده است که هر کدام از يک تا پنج امتياز دارند.

 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 شامل حال من نمي‌شود  به ندرت  گه‌گاهي  اغلب  هميشه

  در مقابل هر سئوال عدد مربوط به جواب خود را بنويسيد و در پايان تمامي‌اعداد را با هم جمع بزنيد.

  اگر جمع نمره‌هاي شما بين 20 تا 49 بود، اعتيادتان خفيف است و به عنوان يک کاربر معمولي محسوب مي‌شويد. اگر چه کمي ‌در استفاده از اينترنت افراط مي‌کنيد، اما هنوز به رفتار خود مسلط هستيد، و جاي اميدواري برايتان وجود دارد و مي‌توانيد ميزان اينترنت خون‌تان را کنترل كنيد تا خدايي ناکرده افزايش نيابد.

  اگر جمع نمره‌هاي شما بين 50 تا 79 بود، دچار اعتياد متوسط شده‌ايد. مواظب باشيد که اين مقدار استفاده از اينترنت در زندگي شما تاثير نگذارد.

  اگر جمع نمره‌هاي شما بين 80 تا 100 شده باشد، متاسفانه بايد به اين خبر را بدهم که شما يک معتاد خطرناک هستيد.. بايد تا بيشتر از اين دير نشده، مشکل خود را در اسرع وقت حل کنيد، چرا که شما به بيشتر پرسش‌ها نمره‌هاي چهار يا پنج داده‌ايد. اگر در پرسش دوم جواب شماره چهار را انتخاب کرده‌ايد يا براي سوال 14 جواب شماره پنج را در نظر گرفته‌ايد، بايد به حال شما افسوس خورد که چه بلايي سر خود آورده‌ايد.

  پيشگيري بهتر از علاج است

  حتما در حال حاضر و با توجه به انجام آزمايش فوق ميزان اعتيادتان به دنياي سايبر برايتان روشن شده است، هر چند که زودتر از اينها بايد به فکر اين مشکل مي‌افتاديد، اما بازهم دير نشده و ماهي را هر وقت از آب بگيريد تازه‌ است.

  مي‌توانيد از ميزان اعتيادتان بكاهيد و به تدريج آن را ترک کنيد، البته اين بدان معنا نيست که محيط سايبر را ترک کنيد، بلکه از اين پس مي‌توانيد استفاده حساب شده‌تري نسبت به دنياي مجازي داشته باشيد.

  

  منبع:روزنامه اطلاعات 1/5/88
  
back
طراحي شده توسط مرکز خدمات کامپيوتري دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي