ميليون‌ها سايت در گورستان وب
 

 

  نه تنها در دنياي واقعي كه در دنياي مجازي نيز گورستان وجود دارد. گورستان وب جايي است كه در آن ميليون‌ها وب‌سايت به خواب ابدي فرو رفته‌اند. با اين وجود تكنولوژي‌هاي دنياي مجازي قادرند در صورت لزوم با فوت و فن‌هايي اين وب‌هاي مرده را احضار كرده و بر صفحه اينترنت ظاهر نمايند.

  به گزارش ايسنا، طبق اعلام سايت net craft به آدرس http://news.netcraft.com در آوريل 2009 دقيقا 169/510/231 وب‌سايت در جهان وجود داشته است كه البته از اين ميان حدود 70 ميليون وب‌سايت فعال بوده است و بقيه غيرفعال بوده‌اند. وب‌سايت‌هاي غير فعال شناسايي شده توسط نت كرفت داراي دامنه و ميزبان بوده‌اند، ولي محتوايي براي به روز رساني نداشته‌اند.

  وب مرده يا cobweb site وب سايتي است كه مدتها است به روز نشده است. برخي ديگر از مصاديق وب مرده را مي‌توان اينچنين فهرست كرد:

    وب‌سايت‌هايي كه تنها با فناوري‌هاي Dial up باز مي‌شوند و در صورت استفاده از نسل دوم تكنولوژي‌هاي اتصال به اينترنت پر سرعت دچار مشكل خواهند شد مرده محسوب مي‌شوند.

      وب‌سايت‌هايي كه آدرس دامنه ي اصلي آنها تغيير كرده و در موتورهاي جستجو شناخته نمي‌شوند. سايت‌هاي که شايد کاربران اندکي داشته باشند، اما به روزرساني ندارند و تنها در شبکه ي اينترنت وجود دارند تا محصولات يك شرکت را معرفي نمايند.

      وب‌سايت افرادي كه صاحبان آنها واقعاً مرده‌اند و ديگر به روزرساني نمي‌شوند.

      وب‌سايت‌هايي كه به دليل فراموش كردن يا سرقت شدن نام كاربري يا كلمه عبور آن، امكان دستيابي توسط مدير آنها وجود ندارد.

      فروم‌ها يا تالارهاي گفت‌وگويي كه سال‌ها است بحث و تبادل نظري در آنها صورت نمي‌گيرد.

      صفحات وبي كه به هيچ سندي پيوند نداشته و مستند نيستند.

  نسل اول وب به دليل آمدن نسل دوم وب از ديدگاه بسياري از ناظران اينترنت وب مرده محسوب مي‌شود. امروز سمبل نسل وب 2، وب سايت‌هايي شبيه Youtube، Face book، My space و تكنولوژي‌هايي مانند RSS، وبلاگ و آژاكس هستند. در عوض وب مرده نسلي از وب است كه هنوز خاصيت تابلو اعلانات يك طرفه خود را حفظ كرده است.

  به گزارش سايت CRN حدود دو سوم از وبلاگ‌هايي كه توسط يك رصد‌كننده ي وب بررسي شده‌اند، طي دو ماه اخير به روزرساني نشده‌اند. بنابراين، اين دسته از وبلاگ‌ها را مي‌توان در زمره ي وبلاگ‌هاي مرده تلقي كرد. گوگل نقشي دوگانه در احياي وب‌سايت‌هاي مرده ايفا مي‌كند. بخش عمده‌اي از وب‌سايت‌هايي كه گوگل در نتايج خود نشان مي‌دهد، وب‌سايت‌هايي هستند كه گاهي از 5 سال پيش تاكنون به روز نشده و محتوايي ثابت داشته‌اند. با اين حال به عنوان وب‌سايت‌هاي پر محتوا به بازديدكنندگان معرفي شده‌اند.

  مفهوم وب نامرئي با وب مرده بسيار متفاوت است. ممكن است يك وب‌سايت به دلايل مختلف قابل بازديد براي عموم نباشد. اين به معناي مرده بودن آن وب نيست. بلكه امكان دارد دسترسي به محتواي آن براي كاربران محدود شده باشد.

  وب نامريي بخشي از شبکه جهان گستر وب است که عمدتا شامل منابع اطلاعاتي غيرمتني و پوياست که به هر دليل به طور موقت يا دائم خارج از حوزه ي جستجو و بازيابي موتورهاي جستجو قرار دارند و بازيابي اطلاعات موجود در آن از طريق استفاده مستقيم از اين موتورها ميسر نمي‌باشد.

  امکان بازيابي منابع پنهان در وب نامرئي يا براي موتورهاي جستجو از نظر فني ميسر نيست يا محدوديت‌هاي مالي مانع از نمايه‌سازي اين منابع شده است. توان مالي و فناوري فعلي موتورهاي جستجو هنوز به مراتب محدودتر از آن است که بتوانند به نمايه‌سازي تمام صفحات و لايه‌هاي موجود در وب‌سايت‌ها بپردازند، چراکه اين کار فرآيندي پر خرج بوده و مستلزم فراهم‌آوري امکانات سخت افزاري قابل توجهي است.

  اهميت وب عميق مربوط به حجم اطلاعات مخفي در آن است، به طوري که حجم اطلاعات موجود در بخش نامرئي آن چندين برابر وب آشکار يا وب سطحي تخمين زده مي‌شود.

  دسترسي به بعضي از منابع اطلاعاتي مثل انواع نشريه‌هاي الکترونيکي و پايگاه‌هاي اطلاعاتي مبتني بر وب، مستلزم پرداخت حق اشتراک است. محدوديت‌هاي زباني و فرمت‌هاي مختلف نيز باعث پنهان ماندن بخش بزرگي از وب از دسترس جستجوگرها شده است.

  بخش عمده‌اي از وب سايت‌هاي فارسي و به خصوص دولتي و عمومي ‌در ايران از نظر فني مرده محسوب مي‌شود، چرا كه به روز رساني آنها به طور منظم صورت نمي‌گيرد.

  محسوس‌ترين نوع اطلاعات مرده در اين وب‌سايت‌ها، اطلاعات تماس شامل آدرس‌ها، تلفن‌ها و اسامي‌ مديران و كارشناسان است. متأسفانه هيچ متولي مشخصي براي اصلاح اين روند در كشور وجود ندارد و انگيزه‌اي نيز براي به روز رساني اين محتواهاي ديجيتالي وجود ندارد.

  به گفته ي دكتر سعيدرضا عاملي استاد ارتباطات دانشگاه تهران، اگر به فضاي مجازي برويم و تفكرمان همچنان آنالوگ باشد، مراجعه‌كننده‌ها را با وب مرده مواجه مي‌كنيم. اصلاً هواي فضاي وب، اطلاعات است و به‌روزرساني محتوا در اين فضا اهميت دارد.

  
  منبع:روزنامه اطلاعات 24 ارديبهشت 88
  
back
طراحي شده توسط مرکز خدمات کامپيوتري دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي