بهينه سازی جستجوی فارسی

  یکی از مشکلات کاربران فارسی زبان تایپ فارسی است . اگرچه بسیاری از کاربران صفحه کلید فارسی را در سیستم عامل خود نصب کرده اند اما همچنان بسیاری از افراد هستند که سیستم عامل کامپیوترشان تایپ فارسی را پشتیبانی نمی‌کند.

  جستجوگر پارسیک شاید اولین جستجوگری باشد که جستجوی فارسی را بصورت جدی در صفحات وب مطرح کرد و همیشه نیز سعی بر این بوده است تا امکاناتی که این امر را برای کاربران سهل تر کند را تهیه کنیم.به برخی امکانات جستجوگر پارسیک و همچنین توضیحی درباره جستجوی فارسی زیر اشاره شده است.بنابراین پارسیک صفحه‌ای مخصوص را تهیه دیده است که در آن علاوه بر امکان تایپ فارسی و جستجوی عبارات فارسی یک صفحه کلید مجازی نیز درآن تعبیه شده است تا افرادی که آشنایی با صفحه کلید فارسی ندارند از آن استفاده کنند.

  ویندوز 98 یکی از رایج‌ترین سیستم‌عاملها با پشتیبانی زبان فارسی است.با ورود ویندوز XP و 2000 تغییراتی در کدهای اختصاص داده شده به حروف فارسی داده شد. این ویندوزها شکل جدیدی را برای برخی حروف مانند ی و ک و برخی حروف دیگردر نظر گرفته ‌اند. به صورت پیش فرض ویندوزهای XP و 2000 در هنگام نصب صفحه کلید فارسی از این کدهای جدید استفاده میکنند که البته نصب صفحه کلید سازگار با سیستم عامهای قبلی نیز امکانپذیر است.
  با توجه به این مسئله محتوای فارسی صفحات وب سایتها نیز دارای تفاوت در کدهای برخی حروف هستند زیرا برخی از طراحان از ویندوز 98 و برخی دیگر از سیستم‌عاملهای جدیدتر استفاده میکنند. همچنین برخی طراحان برای سازگاری در هنگام تایپ متون از حروف یکسان اما با کدها و شکلهای متفاوت در کنار هم استفاده میکنند .این مسئله باعث ایجاد اشکال در هنگام جستجو در سایتهای فارسی می‌شود چرا که کاربران نیز هر کدام دارای سیستم عاملی هستند و برخی کلمات مانند (ایران،کار،فارسی،کیمیا،سایت،راوی وهزاران واژه دیگر) میتواند با اشکال و کدهای متفاوتی نوشته شوند.
  حدس و تایپ اشکال مختلف نیز میتواند وقت‌گیر باشد بنابران جستجوگر پارسیک برای اولین بار اقدام به پیاده سازی الگوریتمی برای بهینه سازی جستجو کرده است.با استفاده از این امکان کاربران بدون نیاز به در نظر گرفتن حالات مختلف کلمات و تنها با انتخاب گزینه بهینه‌سازی جستجوی فارسی میتوانند واژه‌های فارسی به شکل دقیقتری جستجو کنند.

  نکاتی ديگر برای جستجوی عبارات فارسی

  متاسفانه زبان فارسی همچنان دارای بی‌نظمی در شیوه تایپ و حروف استفاده شده است .نمونه‌ای رایج در این زمینه شیوه استفاده از فاصله مجازی است که قواعد خاص بکارگیری آن چندان رعایت نمیشود . طبیعی است که این وضعیت نیز باعث ایجاد مشکلاتی در جستجوی عبارات فارسی خواهد شد و بنابراین کاربران می‌بایست چنین مواردی را در جستجوی خود در نظر داشته باشند.

  كدام‌ نوع‌ موتور جستجو براي‌ شما مناسبتر است‌؟

  براي‌ جستجوي‌ وب‌، تعداد زيادي‌ موتور جستجو وجود دارد. اين‌ موتورها از برخي‌جنبه‌ها با هم‌ تفاوت‌ دارند، تا بدان‌ حد كه‌ نتيجه‌ جستجوي‌ يك‌ موضوع‌ واحد در آنها بسيارمتفاوت‌ است‌. قبل‌ از فراخواني‌ هر موتور جستجو و استفاده‌ از آن‌، لازم‌ است‌ اطلاع‌ داشته‌ باشيدكه‌ آيا آن‌ موتور مناسب‌ جستجوي‌ موضوع‌ مورد نظر شما هست‌ يا نه‌؟

  انواع‌ موتورهاي‌ جستجو:

  موتورهاي‌ جستجو را مي‌توان‌ از جنبه‌هاي‌ مختلف‌ تقسيم‌بندي‌ كرد. در اينجا، موتورها رابر اساس‌ شيوه‌ جستجو دسته‌بندي‌ مي‌كنيم‌.

موتورهاي‌ راهنما (براي‌ جستجو در موضوعهايي‌ كه‌ از قبل‌ در گروههاي‌ مشخص‌دسته‌بندي‌ شده‌اند):

   در اين‌ موتورها، جستجو را مي‌توان‌ به‌ صورت‌ سلسله‌ مراتبي‌ انجام‌ داد،يعني‌ از موضوع‌ كلي‌، مثل ‌ Art شروع‌ كرده‌ و مرحله‌ به‌ مرحله‌ به‌ موضوع‌ تخصصي‌ مورد نظر مثل ‌Modern Oil Painting رسيد. مزيت‌ عمده‌ اين‌ نوع‌ موتورها بازيابي‌ دقيق‌ موضوع‌ مورد نيازمي‌باشد. محدوديت‌ عمده‌ آنها نيز چند مرحله‌اي‌ بودن‌ و وقت‌گير بودن‌ آنها است‌.

موتورهاي‌ جستجوي‌ كليدواژه‌اي‌ (براي‌ جستجوي‌ عمومي‌ يك‌ موضوع‌ خاص‌):

  با تايپ‌ واژه‌ يا عبارت‌ مربوط‌ به‌ موضوع‌ مورد نظر خود در يكي‌ از اين‌ موتورها، همه‌ سايتهاو صفحاتي‌ كه‌ آن‌ موضوع‌ را در بردارند بازيابي‌ مي‌شود. مزيت‌ عمده‌ اين‌ موتورها سرعت‌ دربازيابي‌ و محدوديت‌ عمده‌ آن‌، بازيابي‌ تعداد زيادي‌ منابع‌ بعضاً كم‌ربط‌ يا نامربوط‌ است‌.

موتورهاي‌ جستجوي‌ مادر يا ابر موتورها (multi engines يا meta search):

  اين‌ موتورها در واقع‌ تركيبي‌ از چند موتور هستند كه‌ بطور همزمان‌ به‌ جستجو درباره‌ يك‌موضوع‌ مي‌پردازند. بنابراين‌، جامعيت‌ زيادي‌ در بازيابي‌ اطلاعات‌ دارند.

موتورهاي‌ جستجوي‌ نشاني‌ پست‌ الكترونيكي‌ اشخاص‌:

   اين‌ موتورها قادرند نشاني‌ پست‌ الكترونيكي‌ اشخاص‌ را، در صورتيكه‌ حداقل‌ اطلاعات‌ ازآن‌ اشخاص‌ در دسترس باشد، (مثل‌ نام‌ خانوادگي‌ و يا محل‌ كار)، بازيابي‌ كنند.

موتورهاي‌ جستجوي‌ گروههاي‌ بحث‌ الكترونيكي‌:

  برخي‌ از موتورها اختصاصاً گروههاي‌ بحث‌ الكترونيكي‌ در اينترنت‌ را بازيابي‌ مي‌كنند.

موتورهاي‌ جستجوي‌ منابع‌ تصويري‌ - صوتي‌:

  اين‌ موتورها اختصاصاً فايلها و منابع‌ صوتي‌-تصويري‌ و چند رسانه‌اي‌ را بازيابي‌ مي‌كنند.

موتورهاي‌ جستجوي‌ نرم‌افزارهاي‌ قابل‌ انتقال‌:

  كار اين‌ موتورها، جستجوي‌ سايتهايي‌ است‌ كه‌ نرم‌افزارهاي‌ رايگان‌ را در اختيار مي‌گذارند.
  انواع‌ ديگري‌ از موتورهاي‌ جستجو وجود دارد كه‌ به‌ دليل‌ كاربردهاي‌ اختصاصي‌ از نام‌بردن‌ آنها صرف‌ نظر مي‌شود. جهت آشنایی بیشتر کاربران، چند نمونه جستجوگر در جدول زیر معرفی شده اند:‌

 http://www.yahoo.com  Yahoo   
 http://www.google.com  Google   
 http://www.Altavista.com   Altavista   
 http://www.WebCrawler.com  WebCrawler   
 http://www.Excite.com  Excite   
 http://www.Lycos.com  Lycos   
 http://www.Hotbot.com   Hotbot   
 http://www.infoseek.com  Infoseek   
 http://www.Metacrawler.com  Metacrawler   
 http://www.Search.com  Search   
 http://www.Netfind.com  NetFind   
 http://www.dmoz.org   DMOZ   
 http://www.northernlight.com   Northern Light   
 http://www.directhit.com  Direct Hit   
 http://www.ixquick.com  12IXQuick   
 http://www.kanoodle.com  Kanoodle   
 http://www.snap.com  NBCi/Snap   
 http://www.overtrue.com  Overtrue   
 http://www.alltheweb.com  All the Web   
 http://www.msn.com  MSN   
  
  
  
  
  
back
طراحي شده توسط مرکز خدمات کامپيوتري دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي